Τρίτη, Μαΐου 25, 2010

ΟΙ ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ ΚΡΙΝΟΥΝ ΤΟ Ν/Σ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» και καταθέτουν προτάσεις για την Αυτοδιοίκηση

ΟΙ ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ ΚΡΙΝΟΥΝ ΤΟ Ν/Σ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» και καταθέτουν προτάσεις για την Αυτοδιοίκηση Παρασκευή, 21 Μάιος 2010 15:47 Θεματικές - Δημοκρατία & Θεσμοί Οι Οικολόγοι Πράσινοι καταθέτουμε τις προτάσεις μας για τον "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ", όχι γιατί τρέφουμε αυταπάτες ότι θα εισακουστούμε - εξάλλου αυτό φάνηκε απ' το γεγονός ότι δεν πάρθηκε υπόψη απ' το ΥΠΕΣΑΗΔ καμμία απ' τις προτάσεις μας - αλλά γιατί είναι αναφαίρετο δημοκρατικό δικαίωμα των πολιτών η συμμετοχή και ο κοινωνικός διάλογος. Φυσικά για μια ακόμα φορά αποδεικνύεται έμπρακτα ότι η κυβέρνηση χρησιμοποιεί κατ' επίφαση τα εργαλεία που της παρέχει η δημοκρατία. ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ Σ/Ν "'ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Η Αυτοδιοίκηση δεν πάσχει από μέγεθος, ούτε από ανάγκη για ανανεωμένο κρατικό και κομματικό έλεγχο. Πάσχει από έλλειψη Οραμάτων, Πολιτικών, Κοινωνικής Ευθύνης και Άμεσης Δημοκρατίας. Οι Οικολόγοι Πράσινοι καταθέτουμε τις προτάσεις μας για τον "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ", όχι γιατί τρέφουμε αυταπάτες ότι θα εισακουστούμε - εξάλλου αυτό φάνηκε απ' το γεγονός ότι δεν πάρθηκε υπόψη απ' το ΥΠΕΣΑΗΔ καμμία απ' τις προτάσεις μας - αλλά γιατί είναι αναφαίρετο δημοκρατικό δικαίωμα των πολιτών η συμμετοχή και ο κοινωνικός διάλογος. Φυσικά για μια ακόμα φορά αποδεικνύεται έμπρακτα ότι η κυβέρνηση χρησιμοποιεί κατ' επίφαση τα εργαλεία που της παρέχει η δημοκρατία. Επιμένοντας λοιπόν, ότι το αυτονόητο είναι κι αδιαπραγμάτευτο, καταθέτουμε τις απόψεις μας για το Σ/Ν "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ", ως εξής: Για τους Οικολόγους Πράσινους η σχέση Οικολογίας- Αυτοδιοίκησης στηρίζεται στην: ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ - ΤΟΠΙΚΟΤΗΤΑ - ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ Πιστεύουμε ότι η δραστηριοποίηση των Πολιτών αποτελεί προϋπόθεση για : ΜΙΑ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΙΑ ΖΩΝΤΑΝΗ ΥΠΑΙΘΡΟ ΣΥΝΕΚΤΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΣΕ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΜΕΓΈΘΗ Για τους Οικολόγους Πράσινους Δημοκρατική Τοπική Αυτοδιοίκηση σημαίνει: ενισχυση της συλλογικοτητας στη διοικηση των δημων Εκλογη των δημοτικων συμβουλιων με απλη αναλογικη Ψηφοδελτια χωρις επικεφαλης ή πληρη αριθμο υποψηφιων εκλογη του δημαρχου και των αντιδημαρχων απο τα δημοτικα συμβουλια Μετεκλογικες συνεργασιες σε προγραμματικη βαση οριο στις συνεχομενες θητειες ΣΥΝΟΙΚΙΑΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ «ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟΣ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ» «ΤΟΠΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ» (AGENDA 21). ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΑΝΟΙΚΤΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ. Το άριστο μέγεθος για τον πράσινο και έξυπνο δήμο προϋποθέτει: Όπου υπάρχει ανάγκη οι Δήμοι επιλέγουν οι ίδιοι τον τρόπο να καλύψουν τις ελλείψεις τους (εθελούσιες συνενώσεις, διαδημοτικές συνεργασίες, συνομοσπονδίες δήμων όπως οι Συμπολιτείες). Οι υποχρεωτικές συνενώσεις με καθαρά πληθυσμιακά κριτήρια δεν αποτελούν μεταρρύθμιση. Έδρα που να εξυπηρετεί βασικές ανάγκες των πολιτών της ευρύτερης περιοχής Συνεκτικότητα χάριν κοινής ιστορικής συνείδησης, ομοιογενών οικονομικών δραστηριοτήτων (αγροτικός, αστικός, τουριστικός δήμος κ.λ.π.), γεωγραφικών και οικολογικών δεδομένων (π.χ. να μην διακόπτετε από φυσιογραφικά στοιχεία που αποτελούν εμπόδια όπως είναι οροσειρές και μεγάλα ποτάμια που δυσκολεύουν τις επικοινωνίες) Ικανότητα να εφαρμόσει πολιτικές Minimum διοικητικό μηχανισμό με ρόλο υποστηρικτικό και εγγυητή της αποτελεσματικότητας. Δυνατότητα συγκροτημένης διαβούλευσης για τις τοπικές προοπτικές, στα πρότυπα των τοπικών Συμφώνων Βιωσιμότητας (Agenda 21) Για τους Οικολόγους Πράσινους Δημοκρατική Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση σημαίνει: Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΕΜΠΙΣΤΕΥΕΤΑΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΝΟΝΤΑΣ ΕΞΟΥΣΙΑ ΤΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΑΠΟΚΤΑ ΕΠΙΤΕΛΙΚΟ ΡΟΛΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΝΤΙΒΑΙΝΕΙ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑ ΚΑΙ ΣΕ ΔΙΑΣΥΝΟΡΙΑΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ "ΧΑΜΗΛΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ" ΙΣΟΤΙΜΗ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΟΣΥΜΠΛΗΡΟΥΜΕΝΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ Εκλογη των περιφερειακων συμβουλιων με απλη αναλογικη Ψηφοδελτια με προαιρετικο επικεφαλης χωρις πληρη αριθμο υποψηφιων Εκλογη του ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ απΟ το περιφερειακο συμβουλιο Αναγνωριση της λευκης ψηφου Mετεξελιξη των νομαρχιων σε «περιφερειακα διαμερισματα» με αιρετΟ συμβουλιο με γνωμοδοτικο και συμβουλευτικο ρολο Δημοψηφισματα με υπογραφες πολιτων για ακυρωση των αποφασεων του Περιφερειαρχη ή του Περιφερειακου Συμβουλιου, εξαιρουμενων θεματων για ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ δικαιωματα Θεσμοθετηση νομοθετικων πρωτοβουλιων πολιτων Θεσμοι διαβουλευσης με εμφαση στα περιβαλλοντικα ζητηματα και τη διαχειριση των φυσικων πορωΝ Ειδικότερα πιστεύουμε ότι με τον "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ" επιχειρείται: "Μετάλλαξη" της φυσιογνωμίας των αγροτικών δήμων με την ενσωμάτωσή τους σε αστικούς (π.χ. ο δήμος Τεγέας στην Αρκαδία συνενώνεται με το δήμο Τρίπολης) Δημοκρατικό έλλειμμα τόσο ως προς το εκλογικό σύστημα (ευρεία αυτοδυναμία του πρώτου συνδυασμού και στους δύο βαθμούς, ανεξάρτητα από την ετυμηγορία των πολιτών), όσο και ως προς την κατανομή των αρμοδιοτήτων μεταξύ των οργάνων του α΄βαθμού. Οι Οικολόγοι Πράσινοι προτείνουμε: Κύρια εκλεγμένα όργανα να είναι τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια, να εκλέγονται με απλή αναλογική σε ένα μόνο γύρο και στη συνέχεια να αναδεικνύουν στη βάση προγραμματικών συμφωνιών το δήμαρχο και τους θεματικούς αντιδημάρχους ή, αντίστοιχα, τον περιφερειάρχη και τους θεματικούς αντιπεριφερειάρχες. Απαραίτητες είναι εδώ δικλείδες που θα διασφαλίζουν ότι ο δήμος ή η περιφέρεια δε θα μένουν ακέφαλοι σε περίπτωση διαφωνίας. Τοπικοί αντιδήμαρχοι και τοπικοί αντιπεριφερειάρχες να εκλέγονται από τους αντίστοιχους δημοτικούς ή περιφερειακούς συμβούλους. Ιδιότητες τοπικού και θεματικού αντιπεριφερειάρχη να μη συνδυάζονται στο ίδιο πρόσωπο. Ακόμη και με το προτεινόμενο σύστημα εκλογής, θεωρούμε πάντως απολύτως απαραίτητο να εκλέγονται τουλάχιστον οι αντιδήμαρχοι και αντιπεριφερειάρχες από το δημοτικό ή περιφερειακό συμβούλιο, με δυνατότητα να ανήκουν και στην αντιπολίτευση, εφόσον συμφωνεί ο συνδυασμός τους. Κακέκτυπη μεταφορά από την κεντρική διοίκηση του αδιέξοδου τρόπου αντιμετώπισης των οικονομικών μεγεθών στον α΄και β΄βαθμό. Στο πλαίσιο αυτό σημειώνουμε ως καταρχήν θετική την απόδοση μέρους των εισπράξεων από το ΦΠΑ στους δήμους. Επισημαίνουμε όμως ότι με την προτεινόμενη μορφή του το μέτρο θα δημιουργήσει μεγάλες ανισότητες υπέρ των δήμων που φιλοξενούν έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα. Για το λόγο αυτό προτείνουμε Συγκεκριμένο ποσοστό των δημόσιων εσόδων να παραμένει στο Δήμο όπου εισπράχθηκε, ενώ ένα ακόμη ποσοστό να αναδιανέμεται μεταξύ των Δήμων όλης της χώρας για άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων. Αντίστοιχη πρέπει να είναι και η χρηματοδότηση των Περιφερειών, με συγκεκριμένα ποσοστά να κατανέμονται ανάμεσα στην Περιφέρεια όπου εισπράχθηκαν και σε αναδιανομή μεταξύ των Περιφερειών. Απαξίωση του κράτους πρόνοιας με τη μη πρόβλεψη απορρόφησης των χιλιάδων εργαζομένων των οποίων οι συμβάσεις θα λήξουν (βλ. πρόταση ΟΠ για πράσινες θέσεις εργασίας) Ανοχύρωτοι οι ΟΤΑ σε σχέση με την απορρόφηση και δίκαιη κατανομή του προσωπικού ελλείψει Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) και σχετικών Π.Δ. Αδυναμία άσκησης καθηκόντων των νέων αιρετών από 1/1/2011 ελλείψει θεσμικού πλαισίου εξειδίκευσης αρμοδιοτήτων : Δημοτικός και Περιφερειακός Κώδικας. Κίνδυνος ενίσχυσης της διαφθοράς και των πελατειακών σχέσεων μετά τη μεταβίβαση σημαντικών αρμοδιοτήτων (π.χ. πολεοδομίες, διαχείρισης απορριμμάτων) στους δήμους χωρίς την αποσαφήνιση και την ενεργοποίηση ελεγκτικών μηχανισμών. Ελλιπής περιγραφή του τρόπου άσκησης των μητροπολιτικών αρμοδιοτήτων σε σχέση με τις δημοτικές ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα (π.χ. διαχείρισης απορριμμάτων) Σημαντικό έλλειμμα στην ουσιαστική αντιμετώπιση των θεμάτων των μεταναστών, καθώς το Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών καταλήγει διακοσμητικό, με ρόλο αποκλειστικά συμβουλευτικό σε θέματα κοινωνικής ένταξης Απαξίωση του θεσμού του Συνηγόρου του πολίτη και της επιχείρησης με την απόδοση και μόνο της ονομασίας σε "Συμπαραστάτη" με ό,τι ο καθένας μπορεί να συμπεράνει και με δεδομένη τη γραφειοκρατική φύση της αρμοδιότητας όπως αυτή περιγράφεται. Ειδικά στις περιφέρειες, ο συγκεκριμένος θεσμός θα πρέπει να αποτελεί ανεξάρτητη αρχή, ως παράρτημα του Συνηγόρου του Πολίτη. Περιορισμός των δυνατοτήτων συμπλήρωσης ψηφοδελτίων (ιδίως σε μικρότερες κινήσεις), με τη διατήρηση των όρων για πλήρες ψηφοδέλτιο και τους παράλληλους περιορισμούς στις υποψηφιότητες δημοσίων υπαλλήλων. Σε σωστή κατεύθυνση κινείται το μέτρο περί ασυμβίβαστου για τα εκτελεστικά όργανα της αυτοδιοίκησης, ανάλογες ρυθμίσεις χρειάζονται και για τους προέδρους των Νομικών Προσώπων της αυτοδιοίκησης. Υπέρογκα τα παράβολα -με δεδομένη την οικονομική στενότητα- και αντιοικολογικά τα ψηφοδέλτια "σεντόνια", αντιμετωπίζοντας τις υποψηφιότητες ως ενόχληση και επιβεβαιώνοντας για μια ακόμα φορά την εισπρακτική πρόθεση της κυβέρνησης. Για το εκλογικό μέτρο, ακόμη κι αν δε θεσμοθετηθεί απλή αναλογική (βασική θέση των Οικολόγων Πράσινων), χρειάζεται τουλάχιστον να προβλεφθεί η εκπροσώπηση συνδυασμών που δε φθάνουν το εκλογικό μέτρο, οι ψήφοι τους όμως είναι περισσότερες από τα αχρησιμοποίητα υπόλοιπα άλλων συνδυασμών. Αισθητή η απουσία των τοπικών και περιφερειακών δημοψηφισμάτων με υπογραφές ρεαλιστικού αριθμού πολιτών. Ακύρωση της έννοιας της διαβούλευσης "εν τοις πράγμασι" με την απουσία σαφούς περιγραφής του τρόπου υλοποίησης και εξαγωγής ασφαλών και αξιοκρατικών συμπερασμάτων. Απουσία αναλυτικής κοστολόγησης των μεταβιβαζόμενων αρμοδιοτήτων με αποτέλεσμα την αδυναμία της εύρυθμης λειτουργίας (σχεδιασμός, προγραμματισμός, στελέχωση) των υπηρεσιών που καλούνται να τις ασκήσουν. Μη διασφάλιση της άμεσης οικονομικής υποστήριξης του "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" από το Πρόγραμμα "ΕΛΛ.Α.Δ.Α.", δεδομένης της γραφειοκρατικής διαδικασίας που απαιτείται για το σχεδιασμό και την υλοποίηση τέτοιων Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου