Παρασκευή, Φεβρουαρίου 26, 2010

Συγχώνευση ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ – AEGEAN: Ποιον εξυπηρετεί ένα ιδιωτικό μονοπώλιο;

Η εξαγγελία για συγχώνευση των δύο μοναδικών υπολογίσιμων αεροπορικών εταιριών της χώρας μας, λίγους μόνο μήνες μετά την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής, δημιουργεί σοβαρά ερωτηματικά για την προοπτική των μεταφορών στην Ελλάδα, τη λειτουργία του ανταγωνισμού και την προστασία των καταναλωτών.
Οι αερομεταφορές έχουν στη χώρα μας ένα ιδιόμορφο ρόλο:
  • Οι περισσότερες από τις ηπειρωτικές εσωτερικές γραμμές αφορούν αποστάσεις μέχρι 700-800 χλμ., όπου κανονικά το αεροπλάνο δε θα είχε κανένα ρόλο αν είχαμε ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο.
  • Από την άλλη πλευρά, ο μεγάλος αριθμός νησιών επιβάλλει την ύπαρξη αεροπορικών γραμμών ως το δεύτερο μεταφορικό μέσο συγκοινωνίας, ιδίως σε σχετικά απομονωμένα νησιά.
Ως Οικολόγοι Πράσινοι θα θέλαμε σαφείς απαντήσεις σε μια σειρά κρίσιμα ερωτήματα, καθώς το νέο επιχειρηματικό σχήμα θα έχει κάθε συμφέρον να αντιστρατεύεται υπόγεια τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του σιδηροδρόμου ώστε ο ρόλος του αεροπλάνου να μην απειληθεί σε γραμμές όπως προς Θεσσαλονίκη, Γιάννενα ή Καβάλα. Ιδιαίτερα προβληματική παραμένει η συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση, το μεταφορικό ισοδύναμο δεν εφαρμόζεται, η ποιότητα και η ασφάλεια των θαλάσσιων μέσων δεν είναι ικανοποιητική, η συχνότητα των δρομολογίων δεν καλύπτει ούτε υποτυπωδώς τις ανάγκες μετακίνησης και η επικοινωνία μεταξύ των νησιών μας, καθώς και με την ηπειρωτική Ελλάδα παραμένει δυσχερέστατη. Τα ίδια προβλήματα ισχύουν και για τις αεροπορικές συγκοινωνίες, με ανεπαρκή συχνότητα δρομολογίων, βασικές ελλείψεις στα αεροδρόμια και την συνεχώς επιδεινούμενη κατάσταση της Ολυμπιακής Αεροπορίας.  Ως Οικολόγοι Πράσινοι θα θέλαμε σαφείς απαντήσεις σε μια σειρά κρίσιμα ερωτήματα, καθώς το νέο επιχειρηματικό σχήμα θα έχει κάθε συμφέρον αποκτώντας μονοπολιακή ισχύ στη χώρα μας να δημιουργήσει πολλά προβλήματα στα νησιά μας
  • Πώς θα οριοθετείται η υπέρμετρη διαπραγματευτική δύναμη του μόνου αερομεταφορέα απέναντι στα κέντρα πολιτικών αποφάσεων;
  • Πώς θα διασφαλίζεται η καθολική υπηρεσία για τα νησιά, αν η μοναδική εταιρία αποφασίσει κάποια στιγμή να μην καταθέσει προσφορές για ορισμένες άγονες γραμμές;
  • Τι εγγυήσεις θα υπάρχουν απέναντι στο ενδεχόμενο ενός καρτέλ με τις ακτοπλοϊκές εταιρίες, για ταυτόχρονες αυξήσεις των εισιτηρίων προς τα νησιά;
  • Ποιες εγγυήσεις παρέχουν  οι εταιρίες για την τήρηση των ήδη μειωμένων δρομολογίων στα νησιά μας;
Οι Οικολόγοι Πράσινοι θεωρούμε την κοινωνική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα βασικό στοιχείο της πολιτικής μεταφορών που επιδιώκουμε. Θέλουμε το αεροπλάνο, όπως και όλα τα άλλα μεταφορικά μέσα, να πληρώνει το πραγματικό του κόστος και να περιορίζεται εκεί που πραγματικά είναι απαραίτητο. Σε καμιά όμως περίπτωση δε δεχόμαστε να υποθηκεύονται τα δικαιώματα των πολιτών και οι προοπτικές ολόκληρων περιφερειών από την παραδοσιακή αδυναμία (;) της ελληνικής πολιτείας να ελέγξει οποιοδήποτε ιδιωτικό μονοπώλιο.

1 σχόλιο: